Toamna si darurile ei





                 Septembrie prima luna de toamna,o alta luna a provocarii "Traditie si gastronomie romaneasca" lansata de GINA BRADEA  si gazduita acum de LILIANA TOMA  si are ca tema "Toamna si darurile ei".
                Tema e atat de frumoasa,atat de multe preparate pot fi gatite,pregatite incat lista poate fi nesfarsita.
               Am ales sa alcatuiesc un scurt colaj din conserve de toamna,asa cum eu le pregatesc in fiecare an deoarece nu as vrea sa-mi lipseasca din camara.
Sunt nevoita sa folosesc conservant la toate conservele mele iarna,indiferent ce sunt ele deoarece camara mea nu este foarte racoroasa si atunci trebuie sa am siguranta ca se vor pastra fara sa am surprize.Daca va plac retetele mele si nu vreti sa puneti conservant nu puneti.

Castraveti in otet dulci-acrisori





Mod de preparare:
Se spala castravetii.
Punem la fiert apa,otetul,sarea,zaharul,boabele de mustar si piper,dafinul,putin marar uscat taiat marunt.Cand apa clocoteste punem castravetii si ii lasam 2-3 min,

apoi ii scoatem si ii asezam in borcane.
Eu am folosit un borcan de 3l.Am asezat si cateva felii de morcov si inele de ceapa 
printre castraveti.Se toarna apoi compozitia de otet fierbine in borcan,conservantul.Legam borcanul si dam la camara.

Fasole pastai conservata


Ingrediente:
Fasole pastai galbene late
Apa
Sare
Conservant

Mod de preparare:
Fasolea se curata si se taie sau rupe bucati.
Punem fasolea intr-un vas mare cat sa incapa suficient de bine sa fiarba.Punem atat de multa apa cat sa acopere fasolea integral daca o tinem apasata .Lasam sa fiarba cat sa ramana al dente fasolea.Adaugam sare dupa gust si la final conservantul.
Se pune fasolea in borcane care se sigileaza si apoi dupa cum ati vazut la toate retetele mele se pun borcanele la sterilizat 40 min.
Cand este rece se pun in camara.


Suc de rosii


Pentru aceasta reteta nu cred ca ar fi necesare niste cantitati exacte.Nici macar un timp de gatire exact nu exista.Acesta este in functie de cat de multa zeama au rosiile .Asa ca acum voi scrie cam cat fac eu odata.Din lipsa de timp sunt nevoita sa fac in cantitati mici.


Ingrediente:
5 kg de rosii
2 linguri mari de sare
4-5 linguri de zahar
1 plic de conservant

Mod de preparare:
Rosiile spalate si taiate cuburi se dau prin masina speciala de tocat rosii pentru bulion.
Sucul obtinut se pune la fiert impreuna cu sarea si zaharul.Va trebuie sa fiarba cel putin 2-3 ore pana cand scade suficient.La mine dureaza atat pentru ca obisnuiesc sa fierb la foc mediu.Trebuie amestecat din cand in cand pentru siguranta.Cand a capatat consistenta dorita am pus bulionul in sticle de sticla.
Sigilete sticlele se pun intr-un vas cu apa pentru a le steriliza 45 min din  momentul fierberii.Cand s-au racit se pot aseza in camara.

Tocana de legume



Ingrediente:
1 kg de ceapa
1 kg de morcov
1 kg de ardei gras galben si verde
1 kg ardei kapia sau gogosar rosu
1 kg fasole verde pastai
1 l ulei
1 l bulion
sare si piper
conservant

Mod de preparare:
Ceapa tocata pestisori se pune la calit in ulei.Adaugam apoi morcovul taiat cuburi.Ardeii se taie fasii si se adauga peste morcovul care deja s-a inmuiat.Fasolea taiata bucati se adauga si ea. Adaugam bulionul,sare si piper dupa gust si lasam sa fiarba pana se inmoaie legumele suficient.
Adaugam conservantul si punem amestecul in borcane.

Borcanele sigilate se sterilizeaza 40 min din momentul in care apa fierbe.Cand s-au racit se pun in camara la pastare.

Gogosari opariti si conopida




Ingrediente

Cantitati:
10 kg gogosari
3 buc de conopida
1 l otet
3 l apa
10 linguri zahar
2 linguri sare
conservant
Boabe de piper,boabe de mustar,
foi de dafin.


Mod de preparare

Spalam si curatam gogosarii.Eu tai gogosarii in sferturi,sa nu fie nici o saminta pe ei.Conopida o desfacem in buchetele mici.
Punem la fiert apa,otetul si restul mirodeniilor.Cand fierbe apa punem gogosari cat ne incape in vas si-i lasam 2 min apoi scoatem gogosarii cu o spumiera si dupa ce s-au racorit sa putem umbla cu mana ii asezam in borcane.Printre ei punem  hrean taiat betisoare si buchetele de conopida iar apoi punem apa calduta in care i-am oparit si incercam sa scoatem toate bulele din borcan prin presare usoara.Punem conservantul si legam borcanele cu celofan.

Zacusca de fasole boabe


Ingrediente

1kg fasole boabe
1kg cepa
3kg gogosari sau ardei kapia
1,5kg rosii sau 1l bulion sau 1 borcan pasta de rosii
1l ulei
boabe de piper,foi de dafin,conservant


Mod de preparare

Fasolea se fierbe in apa,cu sare si apoi se scurge si se macina.



Ceapa se toaca marunt cu cutitul sau masina si se pune la calit in ulei.
Se macina gogosarii si se adauga peste ceapa si se lasa la calit .
Rosiile se macina si ele si se adauga peste gogosri si se fierb bine sa mai scada din zeama.Daca punem pastanu mai trebuie foarte mult sa fiarba.Se adauga sare dupa gust,foi de dafin si boabe de piper.

Se adauga fasolea si se mai fierbe cel putin 30-40 min. Se pune conservantul si se pune in borcane
care apoi se sterilizeaza in doua zile la rand cate 30 min.

Zacusca de vinete


Ingrediente:
8kg de vinete
5 kg de ardei gras rosu
3 kg rosii
2 kg ceapa 
1 litru ulei 
2 linguri boabe de piper,cateva foi de dafin,sare dupa gust
2 plicuri conservant









Mod de lucru:
Coacem vinetele(eu le coc in cuptorul aragazului).Le curatam de coaja si le lasam la scurs.Dupa cateva ore dupa ce s-a scurs bine toata zeama din ele,le tocam.

Ardeiul se spala si se curata de seminte(eu nu-l coc),se dau prin masina de tocat.
Rosiile spalate se dau si ele prin masina de tocat.
Ceapa curata si tinuta in apa rece 30 min sa mai iasa din iuteala se toaca marunt cu masina sau cutitul,se pune in cratiata in care am pus uleiul la incins,se caleste pana devine sticloasa.Apoi se adauga ardeiul tocat si rosiile,boabe de piper,foi de dafin si se lasa sa fiarba pana se inmoaie ardeiul si mai scade din zeama lasata de ardei si rosii.

Adaugam apoi vinetele tocate,sare dupa gust si mai lasam sa fiarba pana cand incepe sa se aleaga pe alocuri ulei.

Cand e gata punem si conservantul si punem zacusca in borcane si le punem
capace sau le legam cu celofan in 2 straturi.
Dunstulim(sterilizam) borcanele 30 min in doua zile si apoi le punem la camara.





Comentarii

Postări populare